Monday, November 15, 2010

Mesin Basuh Oh Mesin Basuh



Percaya ke tidak antara impian saya yang tak tercapai ketika sebalum sampai ke sini ialah untuk memiliki mesin basuh automatik.Sebaik sahaja berkahwin, suami dah beli mesin basuh separa auto.Brand Haier.Memang lasak. Lapan tahun pakai masih ok.Walaupun pernah rosak masih boleh dibaiki.Nak tak nak terpaksalah guna.

Bila bekerja tugas membasuh baju merupakan perkara yang paling menyakitkan hati kalau pakai mesin separa auto, kan?Nak kena isi air, tukar lagi.Dah la kalau kat Malaysia kena basuh baju hari-hari.Pakai baju sampai tengahari dah pun berbau.Huh memang memenatkan.Kadang sampai melimpah ruah air kalau leka.Tapi kat Terengganu best sebab air murah.Setiap bulan jarang lebih RM15.Hehehe..

Pernah juga merengek kat suami minta tukarkan kepada yang auto walaupun tak rosak.Jawapannya "La..Kalau mintak masa bercinta, confirm abang belikan". Hahaha.. Dah kawin serba yang nak tak dapat ke?Tak juga. Tak pelah nanti bila dah balik Malaysia saya nak beli yang 15kg ke atas..Balas dendam..hehehe..Kat sini tiada saiz tu tau.Yelah nak buat apa yang besar-besar kalau baju dipakai berminggu-minggu pun tak berbau.



  

20 comments:

yatie chomeyl said... [Reply to comment]

btol tu kak, duk sini pakai baju hok samo seminggu pung takpo maso winter ni hehehe

Diyana Zulkifli said... [Reply to comment]

wah bestnye .saya basuh baju 3 kali sehari..huhu.

makdara TERdiva said... [Reply to comment]

kat sini bkn setakat berbau..minyak wangi pun cepat habis..hiks!

Nadiah Sidek said... [Reply to comment]

hehe..silap akak tak mintak mcm2 masa bercinta dulu. gerenti dpt punya la! ehehe..

Affieza said... [Reply to comment]

Mmg balas dendam betul ni kak smpai nk beli yg 15kg..nnt kalah mesin kt kedai dobi..hehe

K.Asna said... [Reply to comment]

kat sana air kena bayar ke....mujur kat Hamilton air free je...cuma masa winter baju lambat kering...terpaksalah hantar dryer

fa*atip said... [Reply to comment]

tiap2 hari, bisik kat Haier tu, **cepat2 la rosak** hehehee

kak Erna said... [Reply to comment]

hamizah..he he..akak pernah jugak buat cerita pasal mesin basuh ni dulu..tapi..sebab dah tak jalan..baru cadang nak suruh beli baru..tiba2..suami akak cek..dia boleh elok balik..he he..melepas nak yang baru..tapi akak memang dari mula lagi dah beli yang auto..
biar betul mizah..15kg? he he..boleh buka kedai dobi pulak nanti..

azieazah said... [Reply to comment]

Ahaa kalu baju sampai berminggu pun tak berbau, buatlah jadual basuh baju 5 minggu 1x.. hehehehehe

atau pun tak yah basuh langsung, sidai jerrrr...

hikhikhik!

Zaitun said... [Reply to comment]

Percaya atau tidak Kak Zai masih pakai mesin basuh Top loader dah 15 tahun,dah beberapa kali masuk workshop tapi sayang pula nak beli yang baru.

Hamizah said... [Reply to comment]

yatiey,
masa x winter pong mana peluh...

Hamizah said... [Reply to comment]

Diyana,
mskat msia g2 la juga..
kalau bekerja penat,kan?

Hamizah said... [Reply to comment]

myk wangi kena beli borong la ye..

Hamizah said... [Reply to comment]

Nadiah,
kalau tau dah mintak dah..

Hamizah said... [Reply to comment]

Affieza,
bolehlah kurangkan masa basuh bj drp 2-3x sehari jd 1x je..

Hamizah said... [Reply to comment]

K.Asna,
xbenda free kat cni..mandi pon kena catu..boleh tahan juga mahal..

Hamizah said... [Reply to comment]

kak Fa,
dah bisik tp xjalan jugak..hehehe

Hamizah said... [Reply to comment]

Kak Erna,
rmh MIL 14kg..mmg puas hati..toto pon xpayah htr dobi..

Hamizah said... [Reply to comment]

kak azie,
hajatnya nak juga buat g2..tp tak gamak nak pki baju sama..

Hamizah said... [Reply to comment]

kak Zai,
pandainya jaga barang..
kalau saya pon selagi tak rosak xpenah nak tukar brg kalau xmenyusahkan kita..hehehe