Wednesday, November 3, 2010

Masak Lemak Patin Vs Kangkung Goreng Belacan

Hujung minggu lepas keluar membeli barang dapur.Saya beli 5 ketul ikan frozen.Jangkaan saya mestilah makeral.Kat sini memang susah nak cari ikan segar.Kalau ada pun memang mahal.Pagi ni pukul 11 pagi saya dah masuk dapur.Selalu masak awal sebab anak saya, si Danial mesti mintak nasi bila pukul 12tengahari!Dalam kepala menunya masak lemak ikan makeral dan kangkung goreng belacan.Dah lama benar tak masak lemak.Kangkung pula memang terjual kat kedai oriental.Pendek kata taklah rindu sangat masakan mak kat kampung..

Dah masukkan semua bahan dalam periuk, tunggu kuah mendidih untuk masukkan ikan.Ikan masih berendam ketika tu.Bila saya nak basuh baru terperasan ikan patin rupanya.1st time jumpa ikan ni.Rezeki ni.Kalau tau awal-awal saya masak asam pedas.Terbayang kalau masak tempoyak lagilah ummphhh, kan..Durian memang ada kat peti ais cuma belum jadi tempoyak..Hahaha..Lain kali bolehlah masak..

Hari ni saya temankan Danial makan.Belum pun pukul 12, kami dah lunch.Gara-gara ikan patin dan sayur kangkung!Terubat rindu kat kampung..



P/S: Malaslah nak snap gambar..imagine je la macam mana rupa ikan patin dan kangkung belacan saya mengikut daya imaginasi masing-masing ye..

7 comments:

eelobor said... [Reply to comment]

hehehe, tgh imagine lah nih

kakcik said... [Reply to comment]

Malas nak snap gambar atau hidangan tu dah habis baru perasan tak sempat ambil gambar? hehehe.. jangan marah ya? kakcik gurau2 je.. :)

Hamizah said... [Reply to comment]

eelobor,
kesiannya..awat la saya ni malas sgt..

Hamizah said... [Reply to comment]

kakcik,
ada lagi simpan utk cik abg..xdaya nak masak lain..hehehe

kak Erna said... [Reply to comment]

salam hamizah..wa.dapat makan ikan patin ye..
baru lagi..abang akak pi mancing dapat ikan patin..
tak pe mizah..frozen pun..dapat jugak..makan ikan kan..dapat makan kangkung goreng belacan lagi..

ckLah@xiiinam said... [Reply to comment]

Terbau-bau....

Nida said... [Reply to comment]

sebut pasal patin ni teringat rumah kat Kuantan.... dulu kalau kat sekolah apa2 majlis, jamuan mesti ada ikan patin