Thursday, November 18, 2010

Kakak Tua Jinak di Tangan

Petang tadi saya ke Neil Hawkin Park atau kami lebih gemar memanggilnya Birds Park sebab banyak terdapat burung & itik kat sini.Saya exercise-jalan kaki seperti yang disyorkan doktor.Manakala anak dan suami menjamu burung makan.Macam-macam burung ada.Tapi yang saya kenal hanyalah merpati dan parrot saja.Itik pun banyak.Yang peliknya hanya parrot yang sudi makan di tangan.Merpati tak suka pula.Tepatlah kata orang tua-tua jinak-jinak merpati,sudah dekat terbanglah ia..


Asyik beri makan burung semuanya..macam-macam burung ada

jinaknya

abelong cuma tengok baby beri makan, dia takut..

Kat Oz ni memang senang jumpa burung.Di sekeliling rumah saya pun banyak parrot.Tak payah ke zoo.Tengok free je.Bagusnya mat saleh ni jaga environment, kan. Penangkap burung boleh didenda sekiranya didapati menangkap tanpa kebenaran.Sebab tulah burung bebas berkeliaran.

Kalau kat Malaysia, ketika zaman kecik-kecik dulu selalu juga nampak burung yang cantik-cantik terutamanya burung yang berekor panjang, berbulu warna warni (tak tahu pula namanya) yang selalu bertenggek di pohon turi mak saya.Sekarang ni semua dah tiada.Pepatung dan belalang pun dah sukar kelihatan sekarang.Kesian mereka, diburu hingga pupus..

18 comments:

ciK LyndaWawa igUana said... [Reply to comment]

kanak2 sure seronokkan tengok binatang...hehe

en_me said... [Reply to comment]

abelong penakut tewww.. ehehe

Nida said... [Reply to comment]

Di NZ pun banyak itik dan burung... kalau kat Malaysia pasti dah jadi itik panggang dah tu..hehe

P/s:

- Kamera dslr tu dah lama kami beli (nak masuk 2 tahun) cuma yang D300 baru sebulan kami beli... :)

Nadiah Sidek said... [Reply to comment]

mcm mana adik lebih berani dpd abelong tu? hehe..

azieazah said... [Reply to comment]

Jaga-jaga, jangan sampai kena patuk hidung! hahahaha.

zarin said... [Reply to comment]

memang nampak muka abg long takut tu :D

julietchun said... [Reply to comment]

kalau kat sini nak tgk burung kakaktua kena pegi ke taman burung atau zoo sajalah.

Zaidah said... [Reply to comment]

takut kena patuk....

maya amir said... [Reply to comment]

eee jinak..saya suke burung yg jinak.. mesti rase geli2 jek mase die patuk tu..hehe

kak Erna said... [Reply to comment]

hamizah..memang betul la..jinaknya burung..
adik pulak lagi berani dari abelong ye...

a.z.r.i.n.a.03.07 said... [Reply to comment]

Memang bebas lepas burung2 tu Miza?
Kat sini kena pergi taman burung baru boleh nampak macam2 jenis burung.

Kalau tak, pipit ngan gagak aje yang banyak bertenggek di kwsn rumah ni..

fa10 said... [Reply to comment]

kat sini yg byknya seagull dan gagak jer, merpati jarang2... parrot x pernah nmpk pun

Yunus Badawi said... [Reply to comment]

Itulah ada bagusnya mat salleh ni. Kat sini kecik2 dah main lastik. Mana burung dah tak tinggal sikit aje. Itupun di hutan dan di kampung. Kalau di bandar yg banyak burung gagak huhuhu

ummu said... [Reply to comment]

assalamualaikum Puan Miza
subhanallah,jinaknya burung2 tu kan.
mereka sedar akan keseimbangan ekosistem alam.
sekarang saya baru pindah ke tempat yg mana di belakang rumah saya adalah hutan simpan(pahang).jadi, banyak juga unggas dan fauna ada di sini.

ckLah@xiiinam said... [Reply to comment]

Seronoknya...

ainnoraini said... [Reply to comment]

seronokkan kalau dah jinak mcm tu...

makdara TERdiva said... [Reply to comment]

kanak2 memang sayang binatang..even ulat gonggok.. :)

maiyah said... [Reply to comment]

wahhh.. sy suka ngan burung ;)