Friday, December 17, 2010

Salah ke Kawin Awal?

Dah jadi isu dunia sekarang ni.Masing-masing mengharamkan perkahwinan di awal usia remaja.Kenapa?Salah ke kawin awal? 'Aisyah dinikahi Rasulullah ketika umurnya baru 9 tahun.Kita sekarang ni bila ada budak yang berumur 14 tahun kawin pun satu negara kecoh.Kononnnya budak tu patut belajar dulu, belum sepatutnya memasuki alam berumah tangga.


Bagi saya kalau dah ada buah hati, kawin je lah.Kalau dipaksa belajar pun, dia memang dah tiada keinginan lagi.Otaknya hanya fikir nak kawin saja.Sebagai cikgu saya memang jumpa banyak student yang datang sekolah hanya sebab paksaan mak bapak.Golongan ni lah yang menyebabkan cikgu sakit kepala.Bila dah tiada keinginan sendiri mulalah buat perangai kat sekolah.Nak mengorat la, nak bergaduh la, melawan cikgu la..Hish macam-macam.


Sungguhpun ditangguh perkahwinan sementara habis belajar mereka tetap tidak mendapat apa-apa.Apa yang diajar,masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.Sesetengah tu sempat menimang anak luar nikah lagi.Sapa yang susah?Mak bapak dan cikgu-cikgulah juga.Hampir sepuluh tahun pengalaman mengajar, kami cikgu-cikgu ni biasanya akan menerima paling kurang 2,3 orang 'cucu haram' setahun.Itu belum campur yang dah terkena tebuk dek tupai-tupai yang nakal..


Rasanya kita kena reverse kepada hukum hakam Islam.Allah lebih mengetahui ubat untuk segala penyakit produk-produk ciptaanNya.

 

5 comments:

yatie chomeyl said... [Reply to comment]

jolo doh kak..baik bui nikoh drpd lahir anok luar nikoh

julietchun said... [Reply to comment]

lebih baik dikawinkan saja dari jadi hal2 yg lebih buruk.

Affieza said... [Reply to comment]

Kahwin awal ni salah satu cara utk mengurangkan maksiat yg semakin berleluasa skrg ni...

kak Erna said... [Reply to comment]

kalau dah ditentukan tuhan..jodoh dia datang awal..nak buat macam mana kan mizah..

siti murni said... [Reply to comment]

Salam Kak Mizah...
kalau dah jodoh, baik kawin aje lah..
kalau tangguh-tangguh nanti jadi kes saya pulak..huhu...:(