Thursday, August 12, 2010

Alahai, Kesiannya Anak

Anak saya, Danish, dah 7 tahun, puasa kali ni saya berazam nak latih dia berpuasa sepenuhnya.Tahun lepas saya cuma latih dia berpuasa bila weekend saja.Sempat la puasa 5-6 hari.

Semalam saya kejutkan dia untuk sahur.Senang je dia bangkit.Anak-anak saya, pantang disentuh terus jaga.Tak lah payah nak kejutkan berkali-kali.Mungkin ada mak-mak yang anaknya susah nak bangun boleh cuba petua saya ni, mulut jangan bising, sentuhlah anak dia akan bangun tanpa terkejut.Kalau terkejut dia akan rasa macam tak cukup tidur sebab tu dia susah jaga.

Bila Danish mengadap meja makan, tapi tak nak makan nasi..Saya berikan dua keping roti disapu jem.Alhamdulillah, habis..Semasa nak pergi ke sekolah saya bekalkan air kosong takut dia tak mampu bertahan.Cabaran betul melatih dia berpuasa sebab dialah satu-satunya pelajar muslim kat kelasnya.Mesti tak tahan godaan bila tengok budak-budak lain makan.Dia minum air saya bekalkan...Alahai kesiannya.

Hari ni sahur dia nak makan nasi ayam yang saya masak semalam, minum susu berperisa coklat.Tapi ke sekolah tanpa apa-apa bekal.Mujur kat sini budak-budak tak digalakkan berkongsi makanan.Harap-harap mampu bertahan sampai berbuka.

P/S: Subuh kat sini pukul 5.36 pagi, maghrib 5.45 malam. Awal jugalah sebab winter...

26 comments:

kakcik said... [Reply to comment]

Waktu Subuh lbhkrg KL gak.. Cuma, Maghrib begitu awal, ya? :)

cheqna said... [Reply to comment]

wah..cepat erkk akak buke...
takpe kak...lama2 mesti danish akan ok tu..

yatie chomeyl said... [Reply to comment]

best ah pose time winter. kami ni th summer skrg huhuhu..tp still xe la lmbt sgt berbuka nyer..cuma sahur la awal sikit

sahur : 3.30pg
buka : 7.10mlm

mamalieyna said... [Reply to comment]

siannya danish..byk c0baan n dugaannye tuh!...harapnya sampai time berbukalah ye..

Selamat berpuasa buat hamizah sefamily!

marinahunny said... [Reply to comment]

semoga danish kuat dan tahan godaan..

alyyani said... [Reply to comment]

bestnye kalau sini nye time buka 5.45.. :D selamat berpuasa :)

julietchun said... [Reply to comment]

budak2 kena dilatih dari kecik, tapi dugaan danish hebat sikit sebab kawan2nya tak berpuasa.

Lynn Nasir said... [Reply to comment]

bagusnya..semoga kuat semangat dia kan kak? godaan betul kalau kita sorg2 je yg posa..hihihi!

Ibuhani said... [Reply to comment]

Smoga Danish tahan godaan......Danish BOLEH!

en_me said... [Reply to comment]

yep winter yg panjang puasanyerr kanns..

salamm ramadhan..

K.Asna said... [Reply to comment]

cikgu diaorg okey ke...cikgu2 kat sini alhamdulullah mereka faham...sbb kat sini ramai budak2 muslim

Hamzah Ian said... [Reply to comment]

lor.. kecik lg tu..

a.z.r.i.n.a.03.07 said... [Reply to comment]

kesiannya Danish.banyak dugaan. susah nak tahan godaan tu.

yg kat mesia ni yang majoriti muslim pun ada yang tak tahan..

transformed housewife said... [Reply to comment]

anok sulung sy Fathini ni susoh lg nok ajar dio poso. Dio nok poso dr pk 5 ptg- waktu berbuka jah. huhu

Hamizah said... [Reply to comment]

Kak Chik,
ye sbb waktu siang pendek..

Hamizah said... [Reply to comment]

cheqna,
insya Allah dia aka terbiasa..anak ummi mesti gagah..

Hamizah said... [Reply to comment]

yatiey,
nasib la bila posa ms summer pjgnya masa nak tunggu berbuka..

Hamizah said... [Reply to comment]

mmamalieyna,
tq..Insya Allah dia mampu..

Hamizah said... [Reply to comment]

marinnahunny,
Insya Allah..ikut mak dia tahan lasak la..hehehe

Hamizah said... [Reply to comment]

alyyani,
jom la ke Perth..

Hamizah said... [Reply to comment]

julietchun,
betul tu kalau dah buluh xleh nak lentur lg..

Hamizah said... [Reply to comment]

Lynn,
itu dok bimbang nih..kita yang tua pon tak tahan godaan..

Hamizah said... [Reply to comment]

kak Ani,
insya Allah..

Hamizah said... [Reply to comment]

hamzah,
kalau kecik tak latih,bsr lg tak nak posa..sapa susah?

Hamizah said... [Reply to comment]

reen,
apa la yg diorg xtahan ye..iman kurang tuh..

Hamizah said... [Reply to comment]

klakarnya Fathini..paksa skit spy tak ssh kemudian..