Sunday, January 2, 2011

Tahun Baru dan Kisah Bawang Putih



Dah masuk tahun baru lagi ye.Umur semakin pendek, tapi masih begini juga.Tak insaf-insaf.Sayalah tu.Apapun selamat tahun baru..


Sebenarnya dah beberapa hari saya kehabisan stok bawang putih kat rumah.Terlupa nak beli sebelum krismas.Kedai oriental kat kawasan rumah ni, tutup 10 hari.Raya sakan la cina ni.Entah-entah balik kampung.Ada satu lagi kedai oriental tapi agak jauh (lebih kurang 30 minit perjalanan).Bila fikir semata-mata nak beli bawang putih memang tak berbaloi rasanya.

Hanya beberapa ulas, harganya $1.80

 

Sebelum krismas saya ke supermarket berhampiran.Harga sekilo $69.99.Naik juling mata.Saya ambik satu pek kecil.Oklah kot harganya sebab tiada pula ditulis beratnya.Sampai masa nak bayar, $15 dolar per pek kecil tu.Huhuhu..cancel je la.Biasanya kalau beli kat kedai oriental pek yang sama baru $3.


Semalam, cuba beli kat kedai lain pula, sekilo $40.Suami yang belikan.Ambik setengah biji, $1.80.Aduh..geramnya rasa, nak tergelak pun ada. Mentang-mentanglah mat saleh tak makan bawang, mahal pula harganya.Cukuplah stoknya sementara kedai oreintal dibuka esok..

P/S: Siapalah diriku tanpa bawang putih disisi..Hehehe



30 comments:

kak Erna said... [Reply to comment]

salam hamizah..mau sebiji je guna..kalau dah mahal macam tu kan..ambik bau sikit2 je..

DrSinga said... [Reply to comment]

sila jimat!!
seulas semasakan..

anie,Nagoya said... [Reply to comment]

cam tu sekali makcik nak kan bwg putih.org putih memang tak guna bwg putih ke?begitu sekali al kisah bwg putih mu...hihihihi...

Selamat Tahun Baru 2011.

moga thn ni lebih menginsafkan kita(lagi2 kkanie)....

maya amir said... [Reply to comment]

perghh..mahal tuh.. tak lngkap idup tanpa bwg putih kan..:)

azieazah said... [Reply to comment]

Ntah kenapa, saya kurang guna bawang putih berbanding bawang besar/merah...

so tak terasa sangat kalu kat rumah tiada bawang putih.. Mungkin masakan jadi kurenggg..:)

Affieza said... [Reply to comment]

Mahalnya kak...nak guna sikit je pn...

fa10 said... [Reply to comment]

org UK suko bwg putih... ngan kulit2 demo make

Hamizah said... [Reply to comment]

salam kak erna,
amik bau je, kan?good idea..

Hamizah said... [Reply to comment]

Dr Sing,
cam xkick je..

Hamizah said... [Reply to comment]

kak anie,
sy mmg hantu bwg putih..xdptbyk,sikit2 pon jd la..hehehe

Hamizah said... [Reply to comment]

maya,
kalau convert dah RM6 tu..hehehe

Hamizah said... [Reply to comment]

kak azie,
saya mmg xboleh nak masak xbawang putih.Rasa adayg kureng klu x..

Hamizah said... [Reply to comment]

Affieza,
ikutkan hati nak beli byk2 tp apa kan daya, xmampu..hehehe

Hamizah said... [Reply to comment]

fa10,
yo ko?lain jugok bdy demo nih..

Zaitun said... [Reply to comment]

Mahalnya bawang putih disana.

Selamat Tahun Baru buat Hamizah sekeluarga.

Zaidah said... [Reply to comment]

mahalnyer mizah bawang putih kat sana...klu kat sini dah dapat bape labu dah....klu nak jimat bila nak masang celupkan dalam air....pastu simpan balik...esok buat lagi cenggitu...hehehe

ikan emas said... [Reply to comment]

sape bawang putih di sisi tu ?

habis tu...bawang merahnya siapa pulak ??

julietchun said... [Reply to comment]

tiba2 teringat bawang putih jeruk :D sedap makan dgn nasi kerabu kan.

ainnoraini said... [Reply to comment]

salam hamizah..rase belum terlewat kak ain nak ucap selamat tahun baru ye...semoga 2011 lebih menceriakan disamping keluarga...

kak ain kalau masak suke gune bawang putih ni...tapi mahal la pulak ye kat sane tu ye...

ckLah@xiiinam said... [Reply to comment]

Mahalnya....


:D

azlina said... [Reply to comment]

assalamualaikum mizah...

selamat tahun baru mizah semuga thn ini beroleh lebih keberkatan...

he..he.. mizah harga bawang kat malaysia pun dah naik melambung2 sekarang ni semua naik...

Hamizah said... [Reply to comment]

kak zai,
mahal kat kedai tertentu je..

Hamizah said... [Reply to comment]

zaidah,
good idea tp xtergamaklah nak tipu diri sdiri..hahahha

Hamizah said... [Reply to comment]

juliet,
bwg putih jeruk mmg sentiasa ada bekalannya kat rmh..suami suka..
dah lama xmakan nasi kerabu..

Hamizah said... [Reply to comment]

kak ain & ckLah,
jgn convert reganya tuh..
kalau nak convert, mmg xboleh beli..hehehe

Hamizah said... [Reply to comment]

kak azlina,
msiammg selalu camtu..
naik myk,naiklah brg2 lain..
dah naik xturun2,kan..
kat cni rasanya harga brg stabil je..

Yunus Badawi said... [Reply to comment]

Kat sini pun harga bawang putih dah naik. Emak Adam pun mcm Hamizah juga. Survey banyak tempat sebelum beli sebab mahal.

maiyah said... [Reply to comment]

mahal gak yek.. sian.. parcel le dr mesia hehe :D

a.z.r.i.n.a.03.07 said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
a.z.r.i.n.a.03.07 said... [Reply to comment]

alahai..

kat sini lak boleh pilih yang mana satu..

yang dah kopek ?
yang di bakar ?
yang dari sana?
yang dari sini..

hehe...

sori Miza, usik aje..