Monday, December 14, 2009

Nikmatnya Menjadi Seorang Wanita

artikel ni adalah email yang saya terima daripada salah seorang member Mypsa (persatuan Pelajar-pelajar Melayu Western Australia)

Almarhum Sukarno pernah berkata "wanita ibarat pohon karet (pokok getah) " Kata-kata ini membuatkan ramai wanita yang marah. Tidak perlulah dihuraikan apa maknanya kata-kata itu. Maklum sajalah pokok getah waktu mudanya amat berguna dan apabila sudah tua akan dibiarkan atau ditebang saja. Paling tidak pun digunakan untuk membuat perabot.



Rasulullah saw. mengatakan bahawa para isteri yang beriman semasa di syurga nanti akan lebih cantik dari bidadari, maka tidak perlulah khuatir masa itu suami kita akan lebih tertarik pada bidadari atau isterinya sendiri. Macam-macam ungkapan disebut tentang wanita. Namun yang pasti kita adalah makhluk yang perlu sujud pada pencipta Yang Maha Agung, yang diberikan tanggungjawab tersendiri sebagai khalifah di bumiNya ini.


Saat yang paling bahagia bagi seorang wanita dan selalu diceritakan kepada rakan-rakannya ialah :


* saat pertama kali jatuh cinta dan diterima cintanya
* saat orang yang dicinta mengucapkan akad nikah sebagai suami
*saat pertama kali doktor mengesahkan yang ia bakal jadi ibu
* saat doktor menyerahkan bayinya yang baru dilahirkan
* saat anaknya mula pandai melangkah
* saat anaknya mula menyebut 'ibu' atau yang seistilah dengannya
* saat pertama kali membawa anak ke tadika


Semua itu adalah nikmat yang tidak terucap dengan kata-kata.


Saat seterusnya adalah rentetan saat-saat cemas yang saling berganti dengan saat-saat bahagia membesarkan anak. Di sebalik setiap nikmat yang Allah anugerahkan ada tuntutan amanah yang besar untuk dilaksanakan.


•Nikmat bila dicintai adalah upah keatas usaha yang bakal kita lakukan bagi meramaikan ummat.
•Nikmat dimartabatkan sebagai ibu adalah upah disebabkan beratnya tugas mendidik anak yang akan menjadi khalifah penjaga bumi. Kasihnya Allah tidak terhingga, upah diberi sebelum tugas dijalankan. Namun kadang-kadang kita lupa mensyukurinya apalagi untuk menunaikannya secara sempurna. Di masa-masa tertentu kita merosakkan nikmat itu.
•Nikmat memiliki suami kadang-kadang disia-siakan dengan menderhaka padanya.

•Nikmat memilik rumahtangga kita tukarkan ia dari syurga menjadi neraka dunia

•Nikmat menjadi ibu kita ketepikan dengan meletakkan kerjaya lebih utama

•Nikmat memiliki anak cerdik dirosakkan dengan berbangga-bangga pada orang lain


Nikmat kadang-kadang dilambatkan atau tidak diberikan kepada sebahagian wanita kerana Allah tahu wanita itu mungkin tidak sanggup menggalas amanat dihadapannya nanti atau ada nikmat lain yang disimpan untuknya yang akan diberikan dikemudian kelak.


Kebahagian itu adalah nikmat. Keperitan pula adalah nikmat yang ditangguhkan. Tidak ramai orang mensyukuri nikmat memiliki suami apabila suami yang dimiliki bukan impian dihati. Sedangkan Allah tidak pernah menyatakan bahawa pahala melayan suami yang kacak dan tidak kacak adalah berbeza banyaknya. Walaupun syurga isteri bukan terletak di tapak kaki suami, namun redha suami adalah nikmat yang sangat besar kerana ganjaran pahala yang dianugerahkan Allah tidak ternilai harganya.


Redha Allah pada si isteri bergantung pada redha yang diberikan suami. Wanita yang derhaka pada suami tidak akan mencium bau syurga. Allah tidak menghukum seberat itu kalau bukan kerana ada sesuatu yang penting berhubung dengan kesetiaan isteri pada suami.


Walaupun wanita bersifat lemah, namun dia boleh menjadi penghancur atau pembina kejayaan seorang lelaki. Nikmat hanya akan berharga apabila ia hilang dari kita.


p/s: saya tak tahu dah berapa kali saya baca email ni..ia benar-benar menyentuh hati wanita saya. Syukur sangat-sangat kerana telah terpilih oleh Allah untuk bergelar sebagai isteri dan ibu. Ya Allah janganlah engkau jadikan aku hamba yang kufur nikmatMu.

 

7 comments:

Chik Na said... [Reply to comment]

Chik Na selalu lupa bersyukur betapa nikmat dan banyaknya pahala allah swt berikan kepada kita sebagai seorang wanita...

Hamizah said... [Reply to comment]

saya pun, Chik Na..

fa10 said... [Reply to comment]

kekadang tu rasa byk lg tggjwb kpd suami yg belum ditunaikan...

Hamizah said... [Reply to comment]

ye, ten..kdg2rasa byknya dosa dgn suami..tak tertunai sepenuhnya tjwb..

paatz said... [Reply to comment]

kejayaan seorang lelaki,dibelakangnya ada perempuan yang menyokong...nice entry

mamalieyna said... [Reply to comment]

paling tak boleh lupa adlh saat mula bergelar seorang ibu..mmg sgt2 membahagiakan diriku.. ^_^

Hamizah said... [Reply to comment]

paatz,
selamat datang ke blog saya..betul tu hebat lelaki sebab di belakangny ada pompuan yang hebat..

mamalieyna,
sgt bahagia kan jadi seorg ibu tapi disitulah terletak tanggungjawab yang berat untuk dipikul