Friday, October 23, 2009

Gigi bertukar jadi duit?


Tengok gigi baru Danish..


Balik je dari sekolah semalam,belum sempat saya membuka pintu, Danish dengan bangganya memberitahu gigi susunya dah tanggal..sebenarnya ni dah dua batang giginya tanggal..sejak dari umur 5tahun tahun lagi dia dah ada gigi kekal. Mujur la dia nak gosok gigi, kalau tak susah nak menjaganya kan..Dia ni memang fobia dengan darah so agak susah juga la nak mencabutnya..

Saya bertanya dia "buang kat mana gigi tu?",dia pun seluk poket seluarnya "ni, Umi"..bertuah punya anak..ingatkan dia dah buang gigi tu.."Dah, buang kat tong sampah gigi tu", kata saya. Balasnya "Tak nak. Ayden, kawan Danish cakap kalau letak di bawah bantal, nanti di bertukar menjadi duit"..saya terangkan kepadanya "Itukan gigi buruk, mana boleh jadi duit"..dia tetap enggan membuangnya. Pujuk punya pujuk dia pun buang juga dalam tong sampah gigi tu..

Tak sangka ye anak mat saleh pun ada kepercayaan karut marut sebegini..teringat zaman kanak-kanak dulu bila gigi tanggal mak suruh saya menanam di bahagian dapur supaya bila dah dewasa pandai masak..macam2.. sekali fikir, kita ni banyak sangat amal perkara bidaah dan khurafat dalam hidup ye..

1 comments:

aRniNasiR said... [Reply to comment]

Anak2 mat salleh memang 'ditrain' dari kecil ada tooth fairy ni...