Sunday, April 18, 2010

Multivitamin Penyebab Kanser Payudara?

Seorang wanita yang mengamalkan multivitamin dalam kehidupan seharian mereka lebih berpotensi daripada mereka yang tidak mengamalkannya.

Kajian selama sepuluh tahun Sweden's Kolinska Institute ke atas 35 ribu wanita itu menunjukkan sel kanser ini berkembang sebanyak 19%. Multivitamin ini juga termasuk folic asid yang sering diambil oleh wanita sebelum dan semasa mengandung.

Hasil kajian in telah disiarkan dalam American Journal of Clinical Nutrition.

Apakata anda?

Sumber: yahoo australia edition


 

16 comments:

cik ct payung said... [Reply to comment]

apa pun memang merbahaya bila dah terlebih sukatan. tambah-tambah yang buatan manusia ni.so apa-apa pun bersederhanalah. itu yang terbaik.

mamalieyna said... [Reply to comment]

takut jugak eh, terlebih ambik vit pun bahaya gak..huhu..so baik lgsg takyah ambik..:p

temp. housewife said... [Reply to comment]

baik amalkan ambik vitamin asli dlm sayur2 dan buah2.

Lynn Nasir said... [Reply to comment]

lorrr...pil wanita mengandung pun? patut la lynn selalu terlupa je nak mkn nyer..hahaha..^^

mama lubna said... [Reply to comment]

Eh, risau jg yer folic asid pun termasuk jg...
Lps ni kene makan buah & sayur banyak2 lah. :)

Hamizah said... [Reply to comment]

baya,
kalau prgnt mesti nak amik vitamin ni..kalau x, lesu semacam weh..

Hamizah said... [Reply to comment]

mamalieyna,
kalau x amik kang kot anak x sihat sbb pemakanan kita bukannya bagus sgt..semuanya hentam..hehehe

temp.housewife..
kdg xtermakan juga..

Hamizah said... [Reply to comment]

Lynn,
nakalnya awak nih..

mamalubna,
risau kan, serba tak kena..xmakan kot anak xsihat,makan kang kita plak dpt sakit..apa2pon semua ditangan kita..

Jard The Great said... [Reply to comment]

seb baik ku tak mkn multivitamin. ehehe

Alimaz-Kembara Terasing said... [Reply to comment]

huh sib baik masa mengandung saya tak pernah ambik ubat2 semua nih....

Chik Na said... [Reply to comment]

welcome back..lama dah tunggu N3 hamizah

hmmm...mungkin jugak yea...teringat cerita azean irdawaty.. dulu-dulu dia kan makan sampai 40 biji vitamin sehari (betul ke info chik na nih, kalu salah mintak maaf yea...)

nasib baik chik na ni jenis yg jarang ambik multi vitamin

siti murni ishak said... [Reply to comment]

Good info mizah! Tq..
kita bagus punya amik multivitamin...rupa2nya ada negative effect jgk..

FarhanaDr said... [Reply to comment]

Hmmmmmm.. Tapi itulah kebiasaan yg diambil semasa mngandung.. Mungkin dlam excess dose barangkali..

Ibuhani said... [Reply to comment]

kdg2 bergantung pd supplement pill pun x bagus sgt....sbb byk bahan kimia dlm tu....

maya amir said... [Reply to comment]

laa ye ke? abis tu floic asid katanye bagus utk pregnant mommy..kalau vit b complex camne eh?

nadnye said... [Reply to comment]

kajian nie tak menyatakan jenis apa multivitamin yang diambil oleh wanita2 tersebut...

Apa2 pun kalau nak ambil multivitamin nie kene la selepas makan, so MV diproses beserta makanan tu.. terbaca dimana dah lupa..

Tapi kalau tak ambil multivitamin nie macam cepat letih jea sebab makanan yang dimakan bukannya semuanya betul mencukupi untuk keperluan vitamin dalam badan , esp utk ibu menyusu dan mengandung..

Saya ambil pendekatan, makan juga Vitamin tapi bukan setiap hari :P